חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העתיד של מכונות המדידה – CMM’s

למרות שה CMM נמצא ועובד סביבנו יותר מחצי מאה, מעמדו נשמר כל העת כתוצאה מהתקדמות הטכנולוגית שמיושמת בו כל העת ושומרת על הבכורה של ההתקן ועל איכות התוצרים שלו באותה מידה ויותר.

 

שלא כמו מדידים והתקני מדידה ניידים למיניהם ה-  CMM  Coordinate Measuring Machine]] מבצע אוטומציה לתהליך המדידה וע"י כך מקטין את צווארי הבקבוק בביקורת. מכונת ה- CMM בעלת הוורסטיליות הגבוהה יכולה למדוד מגוון רחב של חלקים מחומרים שונים. המכונות עושות שימוש במגוון שיטות ומסתגלות במהירות לשינויים בייצור.

לדוגמא, לדעת מומחים ה- CMM יכול לבצע אנליזות מידתיות, הנדסה לאחור, הסמכה של כלים והשוואה ל CAD ;- תוך שימוש בחיישנים מרובים כולל חיישני מגע וחיישני קרבה  [חישה מרחוק ] של מישוש, סריקה או אופטיקה לטיפול בחלקים מורכבים ביתר יעילות מאשר כלים אחרים.  ה- CMM הוא כלי מאד מדויק בעל חזרתיות מדידה כמעט אבסולוטית. הוא מזהה במהירות שגיאות בתהליך הייצור ויכול להזין מידע זה חזרה למעגל הייצור על מנת ליצור שיפור מתמשך בתהליך הייצור.

 

ה- CMM הראשון פותח כמעט לפני 60 שנה. ההיסטוריה הארוכה שלו ייצרה היסטוריית הסכמה רחבה ובטחון מלא בטכנולוגיה שלו, כך שתעשיות הייצור יכולות להיות לבטוח בטכנולוגיה של ה- CMM למטרות אימות האיכות.

היום ה- CMM הוא עדיין אבן יסוד לאיכות ואימות התהליך לרוחב כל הסקטורים היצורים החשובים. גמישות ה- CMM מאפשרת ליצרנים לבדוק מגוון רחב של חלקים ע"י ניצול טכנולוגיית החיישנים השונים הכוללים הדק מגע וסריקות בדיקות מגע, חיישני לייזר /ראיה ללא מגע וחיישני טיב שטח.

בנוסף קיימות שפע של אפשרויות תוכנה זמינות ל-  CMM לתמיכה במדידות ידניות או אוטומטיות והתוכנה הפשוטה לסריקת משטח מורכב ומודל תלת ממדי. ה- CMM הוא כלי בדיקה אוניברסלי המספק רמה גבוהה של גמישות למפעילים שלו.

במכונות ה- CMM נוצרות פחות שגיאות הפעלה מאשר במדידה עם מדדים, כך שאיכות המדידה רק משתפרת. ה- CMM מציע מקור ביקורת יחיד במקום התקני ביקורת מרובים וזה שומר על זרימת עבודה קבועה וחזרתית במדויק בשגרת מדידות מרובות. למרות שה- CMM קיים כבר יותר מחצי מאה התקדמות הטכנולוגיה ויישומה במתקנים אפשרה לו לשמור על מקומו באספקת בדיקות איכותיות. במהלך ה- 15 השנים האחרונות הוצגה מערכת טכנולוגית חדשה לדיגום כמו מיקום אין סופי, סריקה בלייזר, אמצעי ראיה, טיב שטח ועוד שמשנה את היכולות למסוגלות ה- CMM.

תוכנות הביקורת מספקות למשתמשים יותר פונקציונליות ותמיכה לסטנדרטים המתחדשים בתעשייה כמו ASME ו- ISO. ל- CMM יכולה להיות השפעה בשילוב תוכנת הגדרה מבוססת מודל.MBD – Definition Based Model יתרונות ה- MBD מוסיפים למודל ה- CAD תכולה של אינפורמציית הביקורת כמו מידות, טולרנסים ומידע על משטחי הייחוס הדרושים לייצור תוכנות בקורת ל-  CMM  במצב זה לא נדרשים יותר שרטוטים במינוח הישן [Blueprints]

ה-   CMM יכול לעקוב ביעילות רבה אחר מדדים הקשורים ל IIOT . מידע זה מאפשר למתכנת לייצור ללא מאמץ תוכנית ל CMM בהתאם לכוונות האמיתיות של המתכנן/יצרן. מדדי ה CMM כמו ניצולת, ביצועים וכו' מדווחים באמצעות האינטרנט אשר בשילוב עם תוצאות הבדיקה מספקים ללקוחות את היכולת להבין כל היבט של תהליכי הבדיקהולספק משוב מיידי לייצור. באותה מידה שאפקט פערי הידע משפיע על הייצור, כך גם נוצרה ירידה דרסטית במשתמשים ומתכנתים מיומנים של CMM .אז, ככל שתשתפר הטכנולוגיה היא תקל על הפעלת ותכנות ה CMM . עובדה זו מובילה את יצרניות וספקיות ה CMM להתמקד לא רק בבניית מערכת מדידה איכותית ומדויקת אלא בסביבת עבודה שאפשר להתרגל אליה ולהרגיש בה בנוח תוך מספר דקות.

היום למכשירי ה-  CMM יש דיוק וביצועים טובים ומהירים בהרבה יותר מאשר לאותם מכשירי CMM שייוצרו לפי 30-20 שנה, עידן חדש של חומרים, תכן וטכנולוגיית עלית מאפשרים ייצור מסגרות מבניות קלות וקשיחות יותר, פערי מיסוב האוויר קטנים יותר, יציבות בטמפרטורה גבוהה יותר וטכנולוגיית מיפוי שגיאות משופרת.

למרות שהטכנולוגיה משפרת את דיוקי הציוד, ה- CMM נשאר עדיין כלי מדידה והתוצאות המקיפות תלויות בכל תהליך המדידה הכולל : מפעיל, מתכנת, מתקן דפינה ותנאי סביבה [טמפרטורה ורעידות]. האתגר להבין ביסודיות את האלמנטים הללו שמשפיעים על התוצאות הסופיות, עדיין קיים גם היום בדיוק כמו לפני 30 שנה. מפעיל ומתכנת CMM חייב להבין ולהתחשב באלמנטים הללו על מנת להבטיח את האינטגריטי של תוצאות המדידה.

מכונות ה- CMM נעות יותר ויותר לאזורי הייצור במקום להיות במעבדה ממודרת. תהליך זה מונע על ידי דחיפה לתוך תזרים העבודה האוטונומית של ייצור שמוזיל כך עלויות ומקטין חוסר יעילות. ככל שמגמה זו נמשכת, מכונות ה- CMM המסורתיות הופכות ליותר רובוסטיות על מנת להיות מסוגלות להסתגל לסביבת עבודה ברצפת הייצור ולהיות גמישות מספיק לשינוי מיקום בהתאם לצרכי הייצור והמדידה המשתנים מידי פעם. מדידת קרבה [ללא מגע] הופכת יותר ויותר שכיחה. ככל שהדיוק והמהירות משתפרים בטכנולוגיות כמו סורק לייזר קווי, היצרנים מעוניינים לנצל את היתרון באופן אקספונונציאלי בכמויות המידע שהם יכולים למדוד בעזרת הגששים החדשים מאשר בגשש יחיד מסורתי. סורקים תלת ממדיים מביאים תובנות טובות יותר, יצוריות גבוהה יותר ומחיר נמוך יחסית למכונתCMM  עם גשר קבוע וכך הופכים למפתח בתעשיות כמו אוטומטיב, אירוספייס וכו'.

כאשר הסורקים הוצגו והוצאו למכירה הלקוחות הפכו להוטים יותר ויותר להחזיר מערכת מדידה מרחוק מחוברת לגשר המסורתי של ה- CMM. פתרונות הגישוש העצמאיים מונעים יותר ויותר ע"י תחרות עוצמתית וחיתוך מחירים.

מגמה נוספת שכדאי לשים לב אליה היא מדידות ב 5 צירים מכיוון שהיא מספקת תפוקת מדידה יוצאת דופן ורב גונית. סריקה בחמישה צירים של גופים מורכבים מספקת יכולת שלא תסולא בפז לאיסוף מידע מדויק בכמויות גדולות לביקורת במהירות סריקה מהירה מאד. היא מאפשרת גם קבלת מסקנות קליברציה מהירות מ- – prob Single על מיקום בדיוק רב בכל זוויות הרוטציה שחוסכות ליצרנים שעות הכנה מרובות. מדידה רב גששית זו בחמישה צירים עוזרת בהקטנת זמני האספקה ונותנת ליצרנים הבנה מקיפה יותר על איכות המוצרים שלהם באופן אובייקטיבי. אוטומציה בתעשיות השונות מאפשרת המשך פיתוח תוך שילוב פתרונות מדידה על מנת להתגבר על קצבי הייצור ההולכים וגדלים. התוצאה תהיה כנראה שהיצרנים ייהנו מפעילות 7/24 של פעולות מתקנות בזמן אמיתי וביטול השגיאות בהפעלה. המיקוד בשימוש במטרולוגיה אוטומטית בזמן אמיתי ישפיע באופן ניכר על שולי הרווח של היצרנים כבר בעתיד הנראה לעין.

אולי יעניין אותך גם

הבטחת איכות מלאה למוצרים רפואיים
הבטחת איכות מלאה למוצרים רפואיים בעזרת מערכות ביקורת איכות ותוכנות האנליזה – של קונצרן ZEISS סריקה אופטית, סריקת CT תלת ממדיות ומכונות CMM חברו יחד לספק תהליך ייצור נטול פגמים....
טכנולוגיית CT לזיהוי פגמים פנימיים, מטרולוגיה ואנליזה
לראות את הבלתי נראה   טכנולוגיה חדשה, METROTOM 1500, מבית ZEISS מושקת בישראל ומאפשרת לחשוף את המתרחש בתוך החלק פנימה, לגלות חללים ופגמים המסתתרים מתחת לפני השטח ולשפר את איכות...
יכולת הסריקה התלת ממדית מבית GOM
העברת תהליכי בקרת איכות מהמעבדה אל רצפת הייצור בעזרת ה-ATOS ScanBox ניתן לסרוק אופטית בצורה תלת ממדית מספר רב של חלקים בו זמנית ביעילות. תקלות מאותרות בזמן אמת ופריון העבודה...
העתיד של מכונות המדידה – CMM’s
למרות שה CMM נמצא ועובד סביבנו יותר מחצי מאה, מעמדו נשמר כל העת כתוצאה מהתקדמות הטכנולוגית שמיושמת בו כל העת ושומרת על הבכורה של ההתקן ועל איכות התוצרים שלו באותה...
ZEISS Quality Suite 2022
שם חדש, מהדורה חדשה ותכונות חדשות תוכנת המטרולוגיה של GOM נמצאת בפיתוח ושיפור מתמיד וזה מתאפשר הודות לדיאלוג אתכם, הלקוחות שלנו. כך ניתן לתמוך בלקוחות GOM טוב יותר בכדי לשפר...
webthenet עיצוב ובניית אתרים
תודה רבה… כבר חוזרים אליך!